Beat er klar for strømming i Bangladesh

Beat er omtala i Dagens Næringsliv i samband med lansering av strømmeteneste i Bangladesh

Norges tredje største strømmetjeneste, Beat, er klar for lansering i Bangladesh.

- Vi har champagnen liggende på is, kloke av skade. Vi skal sprette den når kundene kommer rennede inn, ikke idet vi lanserer, sier daglig leder Njål Hansen Wilberg i Beat.

Natt til torsdag får 110 millioner mobilkunder i Bangladesh tilgang til fire versjoner av den norske strømmetjenesten. Under navn som "My Beat", "Music Stream" og "Online Radio" lanseres Beat i ulik drakt for hver enkelt av de fire største mobiltelefonoperatørene i landet.

Wilberg trenger ganske mange kunder før han kan sprette champagnen; i Bangladesh koster strømmetjenesten omtrent to kroner og femti øre i måneden.

- Vi må ha titusenvis av kunder før vi kan begynne å snakke om noe, men med det enorme kundegrunnlaget som finnes, så tenker jeg av og til at vi sitter på toppen av en rakett som er i ferd med å ta av, sier Wilberg.

Bangladesh ligger langt bak Norge i mobilteknologi, og det er først i høst at utbyggingen av landets 3g-nett begynte. En av de fire aktørene som tilbyr Beats tjeneste, er landets største teleselskap Grameenphone, som er eid av Telenor.

- Det er jo et gigantløp i Bangladesh nå for å få folk over på nye tjenster, ettersom de bare har brukt tale og sms så langt, sier kommunikasjonssjef i Telenor Tor Odland, som presiserer at han ikke kan bekrefte detaljene i lanseringen.

Beats lokale versjoner lanseres som apper til androidtelefoner, men også som mobilportal for forrige generasjons telefoner. Musikken vil hovedsakelig bestå av lokal musikk og låter fra Indias kulturlokomotiv på den andre siden av grensen.

- Bollywood og bhangra-sjangeren er det store i Bangladesh. Så da stiller vi selvfølgelig med det i katalogen, sier Wilberg.

(Artikkelen står på trykk i Dagens Næringsliv 29. januar)